8 grunde til at du bør lave holdtræning

8 grunde til at du bør lave holdtræning

Hvis du er ligesom mig og de fleste andre, så vil du gerne have en effektiv træning, men det skal samtidigt være sjovt og overskueligt.

Netop dette kan du opnå gennem holdtræning.

Mange tror, fejlagtigt, at holdtræning kræver stor erfaring med fitness og at man skal kunne diverse serier for at deltage. Sådan er det heldigvis ikke.

Fitness hold er for alle, både de helt rutinerede og nybegynderne. Hvis du ikke har så meget erfaring med træning, kan det faktisk være en rigtig god måde at komme i gang på. Du skal ikke spekulere på hvad og hvordan du skal træne, det bliver du guidet igennem hele vejen.

Hvis ikke det er nok til at overbevise dig, så har jeg her skrevet 8 gode grunde til, at du bør træne på hold, i hvert fald en gang i mellem.

8 fordele ved holdtræning

1. Det sociale

Holdtræning får dig op ad sofaen og ud af døren. Det sociale aspekt er efter min mening den største fordel ved at træne på et hold. Du mærker hurtigt at du ikke er alene og humøret bliver altid bedre af at dele træningsoplevelser med andre. Fitness hold er en god måde, at møde andre ligesindede, som har samme mål som dig. Jeg ser ofte, at der stiftes nye bekendtskaber, som senere bliver til gode venner. At træne sammen skaber gode sociale relationer.

2. Motivation

Udover at holdtræning er sjovt og kan skabe gode sociale relationer, så er det også både inspirerende og motiverende at træne med andre. Når du deltager på et hold, bliver du bliver presset til at arbejde tættere på dine grænser. Energien fra den opmuntrende instruktør og de andre holddeltagere har en afsmittende effekt og du vil ofte kunne træne lidt hårdere end hvis du var alene. Instruktøren vil desuden ofte fortælle dig om fordelene ved den enkelte øvelse, hvilket giver dig en god grund til at holde ud lidt længere.

3. Struktur

Du behøver ikke at tænke på hvilke øvelser du skal lave, hvilken rækkefølge de skal være i, hvor mange gentagelser eller lignende. Du skal blot møde op. Instruktøren guider dig igennem din træning med opvarmning, træningssæt og indlagte pauser. Musikken vil desuden være tilpasset træningen.

4. Korrekt teknik

Det er vigtigt for os, at du træner med korrekt teknik. Derfor vil du opleve instruktører, der retter på dig, så du altid udfører øvelserne korrekt og dermed minimerer risikoen for skader.

5. Afveksling

Selvom der er store fordele ved holdtræning, så er det naturligvis ikke det eneste rigtige. Der kan være mange årsager til at du vil træne alene, måske følger du et bestemt program, der er tilpasset netop din målsætning. I så fald vil jeg anbefale at du benytter holdtræning som afveksling til din normale træning. Der findes et hav af hold i FYSIQ. Prøv lidt forskelligt, både så din krop får en afveksling, men også så du bliver udfordret med nye ting.

6. Du holdes ansvarlig

Når du melder dig til noget, er chancen for at du dukker op større. Meld dig sammen med en ven og hold hinanden i ørene 🙂

7. Sundhed og træningsmålsætning

Holdtræning findes i en masse forskellige udformninger og genrer. Hvis dit mål er at komme i bedre form gennem øget kondition, så vælg nogle af vores pulsorienterede hold eksempelvis Biking, Step eller Puls og styrke. Vælg blandt andet PUMP eller TRX hvis dit mål er styrke. Hvis fleksibilitet er dit mål er Yoga eller Stræk og mobilitet et godt valg. Nedenfor har jeg skrevet lidt om nogle af vores mest populære hold.

8. Sjov

Dette er måske den vigtigste. Holdtræning er sjovt. God musik og glade meddeltagere – Det smitter og din træning bliver som en leg.

gruppetræning-kastrup

Hvilke fitnesshold kan man træne i FYSIQ?

Uanset hvilket af vores fitnesscentre på Amager du er medlem af, kan du træne holdtræning. Vores medlemskab fungerer sådan, at du kan træne på tværs af alle vores fitnesscentre og dermed bliver dine muligheder for holdtræning meget større (Holdtræningen finder du primært i Kastrup, Dragør og Femøren).

I det nedenstående har jeg oplistet nogle af vores mest populære hold.

Puls og Styrke

På dette hold fokuserer vi på kredsløb og muskeltræning på varierende vis. Vi arbejder med kroppens store muskelgrupper, ligesom stabilitetstræning for kroppens kernemuskulatur vil indgå som et centralt element, idet det er essentielt for vores holdning. Læs mere om Puls & Styrke.

Yoga

Yoga er på kort tid blevet en af de mest populære træningsformer for alle, der ønsker at sætte fokus på en øget fleksibilitet og styrke. Yoga desuden meget velegnet til, at give mental balance samt at minimere hverdagens stress på grund af den afslappede sindstilstand man opnår. Læs mere om Yoga.

TRX

TRX er et træningsredskab, som man kan benytte til at udføre flere hundredevis af øvelser for hele kroppen. Ved brug af TRX’en udnytter man tyngdekraften og sin egen kropsvægt til at regulere hvor hård en given øvelse skal være. Man kan desuden udfordre sin stabilitet mere og mere i takt med, at man føler sig komfortabel ved brugen af TRX. Læs mere om TRX.

Biking

Biking er en super effektiv måde at træne kondition på. En typisk Biking-time hos FYSIQ foregår ved at en instruktør sidder foran et hold og leder dig gennem forskellige former for øvelser f.eks. stående cykling, bjergkørsel, sprint og intervaltræning. Musikken er specielt udvalgt til biking-timerne. Læs mere om Biking.

Pilates

Pilates trænes på gulv eller i speciale apparater kaldt reformer.  Pilates Reformer træning findes i vores center på Kamillevej. Det trænes på mindre hold og kræver et specielt plus medlemskab.

Pilates er en time med stræk- og styrkeøvelser for hele kroppen. Ved at styrke den dybe muskulatur, arbejdes der indefra og ud med fokus på muskelkorsettet, som man også kalder musklerne i maven og ryggen under et samlet navn, og kroppens stabiliserende muskelgrupper.

Pilates gør dine muskler stærkere og mere udholdende, du får en bedre kropsholdning, smidighed, balance. Øvelserne kræver en del koncentration og stimulerer til tæt koordinerende samarbejde imellem krop og psyke. Pilates trænes på måtte evt. med hjælperedskaber. Pilates & Stræk er en Pilates-time med fokus på ekstra strækøvelser. Alle kan deltage.

Læs mere om Pilates. 

Er du klar på en udfordring?

Meld dig på 3 hold i løbet af den næste uge og lad mig høre hvad du synes om det 🙂

Til sidst er der bare at ønske dig en rigtig god og effektiv træning.

Aleksander Enoch

 

Denne blog er skrevet af Aleksander Enoch. Aleksander er partner i FYSIQ og arbejder til dagligt i FYSIQ Tårnby.

Få mere indhold som dette - direkte i din indbakke

blog-træning-fysioterapi

Tilmeld dig vores nyhedsbrev i dag!

Vi sender ca. 1-2 gange om måneden og du kan altid melde dig fra igen.