6 gode grunde til at træne

6 ting træning gør ved din krop

At leve en aktiv livsstil er vigtigt, men ikke altid let.

Det er hårdt arbejde til tider.

Derfor får du her 6 grunde til, hvorfor træning er så godt for din krop, og hvorfor træning altid leder til mere livskvalitet.

Jeg håber, at det giver dig et smil på læben, næste gang du træner.

1. Muskelmasse og forbrænding

Træning er helt afgørende for at opbygge, og vedligeholde din muskelmasse. Med stærke muskler bliver hverdagens aktiviteter som at løfte indkøbsposerne, gå på trapper eller lege med dine børn meget lettere.

Hvis du øger muskelmassen, øger du samtidig din forbrænding.

Ja, større muskelmasse kræver mere energi og du vil altså helt automatisk forbrænde flere kalorier i løbet af en dag. Større muskelmasse øger altså både din styrke og forbrænding. Sagt på en anden måde - du kan spise mere uden at tage på.

Fitness-FYSIQ

2. Bedre søvnkvalitet

Hvis du engang i mellem har problemer med at sove, så kan regelmæssig træning hjælpe din søvnkvalitet. Træning bidrager til, at du opnår en fysisk træthed og får lettere ved at falde i søvn.

Et studie har vist, at 150 minutters træning om ugen kan forbedre din søvnkvalitet med op til 65%. (1)

Læs hvordan du styrker dit immunforsvar med en god søvn.

3. Reducér stress

Stress er et stort problem i Danmark, hvor 430.000 danskere (10-12%) oplever symptomer på alvorlig stress hver dag. (2)

Den gode nyhed? Træning reducerer stress.

Måske har du hørt om nogen, der benytter træning som en form for terapi? Det er med god grund.

Når du træner udskiller kroppen endorfiner (hormoner, der får os til at føle velbehag). Du kommer i godt humør og reducerer stress. Af samme grund prioriterer mange af verdens mest travle forretningsfolk at få afsat tid til regelmæssig træning.

Hvorfor starte styrketræning?

4. Øget energiniveau

Du har sikkert selv oplevet det før. I perioder med meget regelmæssig træning, er dit energiniveau højere.

Et studie har vist, at træning øger energiniveauet signifikant for folk, som lider af kronisk træthed.

Træning ser faktisk ud til at være endnu mere effektivt, når det kommer til at bekæmpe kronisk træthedssyndrom end andre behandlinger som afslapning eller udstrækning. (3)

5. Reducér risiko for sygdomme

Jeg er overbevist om, at du gerne vil leve et langt og sundt liv. Derfor bør regelmæssig træning være en høj prioritet for dig.

Forskning viser, at regelmæssig træning reducerer risikoen for blandt andet at få hjertekar-sygdomme, type-2 diabetes, flere cancerformer og osteoporose.

Fysioterapi-fysiq-amager

6. Boost din selvtillid

Når du træner regelmæssigt og begynder at se resultater, vil du opdage hvordan din selvtillid stiger. Uge efter uge i fitnesscenteret gør du ting, som du ikke kunne før. Måske troede du slet ikke, at det var muligt for dig?

Træning opbygger dig både fysisk og mentalt. Hver gang du når et del-mål, har du noget at være stolt af. Du har opnået dét, du satte dig for. Dette kan du bruge i mange andre dele af livets facetter.

Ps. Er du endnu ikke kommet i gang?

Netop nu kan du få første måned gratis, når du melder dig ind.

Læs mere her.

Kilder

Få mere indhold som dette - direkte i din indbakke

blog-træning-fysioterapi

Tilmeld dig vores nyhedsbrev i dag!

Vi sender ca. 1-2 gange om måneden og du kan altid melde dig fra igen.