Inspiration til en god og sund madpakke

Hvad skal der i en lækker, sund og varieret madpakke? Læs mere her.

Skrevet af FYSIQ for 3 uger siden
(man d. 2. okt - 2017 kl. 14:11)
Sund-madpakke

Husk vores event om madpakker - Det er gratis! Læs mere her.

Hvorfor er madpakken vigtig?

Madpakken er noget de fleste af os ikke kommer udenom. Vi spiser den hver dag på arbejdet, studiet eller i skolen. De fleste af os, indtager 1/3 af vores daglige måltider væk fra hjemmet. Så hvor enten madpakken smøres til dig eller til ungerne, er det vigtig at indeholdet i madpakken er med til at give god energi til at kunne præstere en hel dag.

En god start er at sørge for at at have madkasser og bøtter i lidt forskellige størrelser, på den måde kan du nemmere dele maden op så både du og børnene bedre kan overskue at spise den. En lang dag i skole eller på arbejde kræver 1-2 mellemmåltider, for at sikre dig et stabilt blodsukker og derved undgå at ryge i slik- og kageskabet i løbet af eftermiddagen.

Når vi spiser sundt og varieret i hverdagen, gavner det vores helbred og velbefindende. Vi får mere energi og en bedre koncentrationsevne. En varieret sammensat madpakke er med til at gøre det nemmere at holde en sund vægt og forebygge en række livsstilssygdomme.

Dette ved de fleste af os. Men - da det i hverdagen som oftest skal gå hurtigt med at smøre madpakken, glemmer vi i morgentravlheden, hvad der skal være i og bliver tit til den der sure pligt, hvor man bare kaster en masse forskelligt ned af det man måtte have i sit køleskab denne morgen.
Her kommer madpakkehånden til hjælp.

 

Madpakkehånden

Madpakkehånden gør det nemt at huske, hvad der skal til for at lave sunde og lækre madpakker. Hæng den op på køleskabet, men tag også en kopi med når du skal handle ind, så du husker at få det rigtige med hjem!

Madpakke-hånden

Madpakkehånden med dens fem fingre er en enkel huskemodel for, hvad der skal i madpakken.

En lækker, varieret og sund madpakke indeholder varer fra fem madvaregrupper – en for hver finger. Hånden består af:

  • Brød: Gerne rugbrød eller fuldkornsbrød
  • Grønt: Gnavegrønt, salat eller pålæg
  • Pålæg: Kylling, kød, ost eller æg
  • Fisk: Mindst en slags fiskepålæg
  • Frugt: Det friske og søde

Du kan benytte madpakkehånden som en lille reminder, når du skal købe ind og smøre madpakker. Der er ingen forskel på om madpakken skal laves til børn eller voksne, mænd eller kvinder, om man bruger få eller mange penge på madpakken. I bund og grund handler det bare om at huske på de fem fingre, så du får alle elementerne i en sund og lækker madpakke på plads. 

Er du inspireret til at lære lidt mere om kost? Du kan booke kostvejledning lige her: